3de graad dubbele finaliteit

1. De dubbele finaliteit in beeld

3. Lessentabellen

Klik om te vergroten

Downloads

3. Profiel van de studierichtingen

3.1 Autotechnieken (DFAT)

Richting

Werk je graag aan auto’s? Wil je (tweedehands)auto’s rijklaar maken? Dan is deze technisch praktische studierichting misschien iets voor jou?

  • Via een combinatie van technologie, veel praktijkuren en stages leer je zelfstandig aan auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen werken.
  • Je leert de juiste diagnoses stellen bij defecten, auto’s onderhouden en herstellingen uitvoeren.
  • Je maakt uitgebreid kennis met de verschillende mechanische en elektrische onderdelen en de werking van de auto.
  • Je leert8 werken aan motoren, het rollend gedeelte, het chassis en de verschillende brandstofsystemen.
  • Je bent geïnteresseerd in de werking en de technologie van auto’s. De kennis van elektriciteit en elektronica wordt elke dag belangrijker.
  • Je leert onderhoudsbeurten uitvoeren, onderdelen demonteren en monteren, een diagnose stellen en de motor afstemmen met de meest geschikte apparatuur.
  • Je leert fouten opsporen zowel op mechanisch als elektrisch vlak. Je kan defecten opsporen via diagnoseapparatuur.
  • Je leert onderdelen van het onderstel (chassis) en van de elektrische installaties herstellen, afstellen en controleren.
  • Je leert de kostprijs van de onderhoudswerkzaamheden inschatten en communiceren met de klant.
  • Je leert mechanische en elektrische onderdelen herstellen of vervangen. Je leert ook hoe je een elektrisch voertuig spanningsvrij kan stellen en hoe je het opnieuw onder spanning plaatst.

3.2 Elektromechanische technieken (DFEM)

Richting

De studierichting Elektromechanische technieken is een richting in de dubbele finaliteit, gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs (graduaatsopleiding, bachelor, …) waar professioneel gerichte industriële wetenschappen en technologie centraal staan evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt.

In je vooropleiding heb je de basiskennis verworven binnen de vakgebieden mechanica en elektriciteit. Je ontwikkelt diepere inzichten in de toegepaste wiskunde en techniek: elektriciteit-elektronica, mechanica, hydrostatica en thermodynamica. Je wordt technologisch vaardig in automatisatie en ontwerp, de opbouw en het onderhoud van industriële installaties, programmeerbare sturingen, elektropneumatica, (de)montage technieken en onderhouds- en diagnosetechnieken. Bij deze opleiding verdiep je en overstijg je de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven. Je verwerft de kennis en de vaardigheden voor de onderhoudstechnicus van de toekomst. Een breed technisch inzicht en logisch denken zijn hierbij belangrijk.

Profiel van de leerling

Je kiest voor de studierichting Elektromechanische technieken omdat je:

  • een passie hebt voor techniek en wetenschappen;
  • interesse hebt in elektriciteit, mechanica en wiskunde;
  • graag werkt met computers;
  • de capaciteiten hebt om te leren en te werken;
  • handvaardig bent en heel nauwkeurig werkt;
  • probleemoplossend en logisch kan denken en handelen;
  • een sterke toegepaste wiskundige is de basis bij elektriciteit en mechanica;
  • technische aanleg hebt;
  • ruimtelijk inzicht hebt;
  • na het secundair de keuze open houdt tussen verder studeren of een geschikte job zoeken.

Profiel van de studierichting

Elektromechanische technieken is een algemeen vormend en sterk theoretisch-technische studierichting. Je leert meervoudige problemen (elektrisch, elektronisch, mechanisch) oplossen. Een aantal technische vaardigheden worden ontwikkeld. De centrale doelstelling van de technische en praktijkvakken is het verwerven van een stevige basiskennis elektriciteit, mechanica en automatisering in al zijn toepassingen, aan de hand van theoretische en praktische vakken in aangepaste labo’s met de nodige computers voor het gebruik van specifieke softwareprogramma’s. Elektromechanische techniekers staan in voor toezicht, onderhoud, herstelling en ontwerp van industriële installaties en productiesystemen. Je leert dus verschillende materialen, toestellen en technieken kennen. Je leert constructies en installaties ontwerpen, de processen voorbereiden en begeleiden met professionele software. Je ontdekt de wereld van verlichting, motoren en generatoren, automatisering, PLC-sturingen… Je leert hoe machines met de computer bediend worden en leert zo werken met de meest professionele ontwerpprogramma’s voor de (elektrische) industrie. De praktijklessen ondersteunen de theoretische vakken. Er wordt geleerd meetopdrachten uit te voeren en technische problemen, zoals fouten en storingen in pneumatische, hydraulische of elektrische apparatuur, te analyseren en op te lossen.

3.3 Elektrotechnieken (DFEL)

Richting

Elektrotechnieken is een technologische en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit.

In je vooropleiding heb je de basiskennis verworven binnen enkele technische vakgebieden. Je gaat nu specifiek in de elektrotechnieken onderzoekend en contextgericht inzichten trachten te ontwikkelen in de toegepaste wiskunde en wetenschappen: elektriciteit, elektronica, elektropneumatica en thermodynamica. Ja zal dus moeten denken in functie van het technologisch proces en je bent sterk vaardig in huishoudelijke en niet-huishoudelijke elektrische installaties, programmeerbare sturingen, elektropneumatica, (de)montagetechnieken, installatie-, onderhouds- en diagnosetechnieken van elektrische installaties.

Naast een grondige technische opleiding, ondersteund door praktische oefeningen, krijg je ook eveneens een degelijke algemene vorming, zodat verder studeren in het hoger onderwijs tot de vele mogelijkheden behoort.

Wat leer je?

Je verdiept je in huishoudelijke en niet-huishoudelijke elektrotechnische installaties. Je bent sterk in diagnose en het toepassen van handelingen in functie van ontwerp, installatie, automatisatie en onderhoud van elektrotechnische systemen. Tevens ben je nieuwsgierig om de toegepaste technieken en processen technologisch-wetenschappelijk te onderbouwen.

Ook verwerf je competenties met betrekking tot industriële installaties en de meer complexe aspecten van residentiële installaties.

Je leert dus vooral procesmatig denken en kwaliteitsvol handelen om zich als technicus te kunnen bewegen tussen de opdrachtgever-ontwerper en de uitvoerder. De klemtoon ligt op het herkennen, interpreteren, toelichten en verwerken van de ontwerpaspecten om te komen tot praktische realisaties. Er blijft echter voldoende ruimte voor de uitvoeringsgerichte vaardigheden. De taak van technicus is zowel uitvoerend als coördinerend of leidinggevend.

Specifiek voor de studierichting Elektrotechnieken:

  • Uitbreiding van fysica: elektriciteit, elektronica
  • Een sterke toegepaste wiskundige is de basis bij elektriciteit en elektronica
  • Probleemoplossend en logisch kan denken en handelen
  • Leidingen en dozen monteren en plaatsen
  • Inzicht hebben in het ontwerpen en ontleden van elektrische schema’s
  • Draden en kabels trekken
  • Elektrische componenten plaatsen en aansluiten in verschillende borden
  • Diagnoses, herstellingen en vervangingen uitvoeren in een residentiële, tertiaire en industriële context
  • Handvaardig bent en heel nauwkeurig kan werken

3.4 Koel- en warmtetechnieken (DFKT)

Richting

Koel- en warmtechnieken is een eerder praktijkgerichte studierichting. Je wordt opgeleid om voorbereidende, uitvoerende en onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan koel- of verwarmingsinstallaties.

Je leert heel wat over koel- en verwarmingsinstallaties zoals CV, vloerverwarming, airconditioning, koelkamers, koelkasten… De verschillende types, de opbouw, aansluiting, het opstarten, afregelen, problemen diagnosticeren… komen aan bod. Je leert capaciteit en rendement bepalen, koel- en warmtekringen ontwerpen. Je krijgt inzicht in de besturing en bewaking van installaties.

Hiertoe leer je technische informatie gebruiken. Je leert gegevens verwerken en berekenen, tekeningen en schema’s maken met professionele software. Je verwerft inzicht in de elektrische voorzieningen en schakelschema’s, het elektrisch aansluiten van de installatie.

Je bestudeert de eigenschappen van gassen en vloeistoffen en krijgt inzicht in hun verbranding. Je leert leidingen in metaal en kunststof bewerken en verbinden. Je leert lassen en solderen. Je krijgt de kans tot het behalen van het VCA attest en het G1 attest.

3.5 Houttechnieken (DFHT)

Richting

In Houttechnieken ligt de nadruk op het verwerven van technische en praktische kennis. Deze studierichting is gericht op onmiddellijke tewerkstelling of op het hoger onderwijs. Je wordt opgeleid tot vakarbeider in de houtnijverheid.

Je leert hedendaagse volwaardige uitvoeringen voor interieur, binnen- en buitenschrijnwerk, timmerwerk, houtbouwmethoden en hun constructieonderdelen, ontwerpaspecten, uitvoeringsmethoden, materialen en snijgereedschappen onderzoeken en analyseren.
Aan de hand van zelfgemaakte tekeningen, verantwoord gekozen materialen, zal je opdrachten procesmatig voorbereiden, organiseren, toelichten en oordeelkundig realiseren en afwerken met bijzondere aandacht voor duurzaamheid. Informatica en digitale leermiddelen worden hierbij geïntegreerd doorheen de gehele opleiding. Je stelt houtbewerkingsmachines in en bedient ze. Het kunnen werken met Autocad-CNC is basiskennis.

Je krijgt inzicht in de verschillende houtsoorten. Aan de hand van labo-onderzoek leer je het materiaal grondig kennen. Zo kan je een verantwoorde keuze maken van technieken, gereedschappen en materialen. Je leert geautomatiseerde processen uitwerken, organisatie en productieplanning, kostprijsberekening.

In het 5de jaar kan je een VCA-attest (een officieel attest om de veiligheid op de werkvloer te bevorderen) behalen.

In het 6de jaar is er een stageperiode van 2 weken waarin de leerlingen kennis kunnen maken met de bedrijfscultuur. In de loop van het 6de jaar maken de leerlingen ook een geïntegreerde proef (gip).

Om kennis te kunnen maken met de bedrijfscultuur, heb je in het zesde jaar een stageperiode van 2 weken.

Er staat in dit laatste jaar ook een eindejaarsreis op het programma.

Vooropleiding

De logische vooropleiding is 2de graad dubbele finaliteit Houttechnieken.

Indien je instroomt uit een andere richting is technisch inzicht en praktische aanleg een must.

Wat na houttechnieken?

Na de 3de graad behaal je een diploma van het secundair onderwijs.

Na deze richting kan je gaan werken in een hout(gerelateerd)bedrijf waar je terecht kan:

  • op het technisch bureel;
  • als meestergast of projectleider;
  • als verkoper van hout- en/of isolatiematerialen, snijgereedschappen;
  • als werknemer in het productieproces

Verder studeren kan ook. Afhankelijk van je capaciteiten, interesses en inzet is een doorstroming naar het hoger onderwijs mogelijk. Let wel dat een inhoudelijke verwantschap van een richting niet wil zeggen dat die richting vlot haalbaar is.

Bacheloropleidingen volgen kan mits inzet en motivatie. 

3.6 Mechanische vormgevingstechnieken (DFMT)

Richting

Mechanische Technieken is een opleiding die zowel gericht is op de arbeidsmarkt als op verdere studies. De leerlingen leren technische ontwerpen en tekeningen maken van mechanische onderdelen en constructies.

Deze richting combineert een praktische aanpak met theoretische kennis en vaardigheden. Leerlingen leren werken met verschillende materialen, productietechnieken en CAD/CAM-technologie.

Na het behalen van het diploma kunnen leerlingen kiezen voor een job als technisch tekenaar, constructeur, ontwerper of productontwikkelaar in verschillende sectoren zoals de machinebouw, metaalsector, automobielindustrie of bouwsector. Ook is het mogelijk om verder te studeren in een professionele bacheloropleiding zoals industriële productontwikkeling, werktuigkunde, elektromechanica of energietechnologie.

De opleiding is gericht op het aanleren van praktische vaardigheden, zoals het gebruik van machines en gereedschappen, het lezen en interpreteren van technische tekeningen en het werken met 3D-software. Er wordt gewerkt aan denken op systeemniveau, specifiëren van criteria waaraan een oplossing moet voldoen, prototypes ontwerpen, evalueren en testen, evidence based optimaliseren van criteria en verfijnen van een ontwerp. Tot slot maken generieke onderzoekscompetenties een belangrijk deel uit van deze studierichting. Er wordt ook aandacht besteed aan veiligheid en milieu, en leerlingen leren om te gaan met duurzame materialen en productiemethoden.

Het curriculum omvat verschillende projecten en stages waarin leerlingen praktische ervaring opdoen en hun vaardigheden kunnen toepassen in real-life situaties. Zo worden ze klaargestoomd voor de arbeidsmarkt en kunnen ze hun kennis en vaardigheden verder ontwikkelen.

Naast de technische vaardigheden en kennis, wordt er ook aandacht besteed aan persoonlijke ontwikkeling. Leerlingen leren samenwerken, communiceren en problemen oplossen in groepen en individueel.

Deze opleiding biedt dus een brede basis voor verdere studies of een carrière in de technische sector. Met hun kennis en vaardigheden kunnen leerlingen bijdragen aan innovatieve projecten en producten, en een bijdrage leveren aan een duurzame en efficiënte samenleving.

Voor de richting Mechanische Vormgevingstechnieken zijn de meest logische Se-n-Se-opleidingen:

  • Industrieel Uitvoeringstekenaar
  • Meettechnieker

De meest logische professionele bacheloropleidingen situeren zich in de studiegebieden:

  • Industrieel Productontwerpen
  • Ontwerp- en Productietechnologie
  • Onderwijs